“És molt important intentar retardar o evitar el contacte dels adolescents amb substàncies i altres conductes addictives, perquè condiciona la seva edat adulta” Entrevista a Cristina Delgado, coordinadora dels programes de prevenció a Projecte Home.

“És molt important intentar retardar o evitar el contacte dels adolescents amb substàncies i altres conductes addictives, perquè condiciona la seva edat adulta” Entrevista a Cristina Delgado, coordinadora dels programes de prevenció a Projecte Home.

Ja ho diu la frase, val més prevenir que curar. I això és el que es busca des dels programes de prevenció de Projecte Home Catalunya. Per explicar millor quina feina es fa des de prevenció i quins son els objectius i eines que utilitzen, hem parlat amb la Cristina Delgado, coordinadora dels programes de prevenció a Projecte Home.

  • Hola Cristina, pots parlar-nos una mica de la teva experiència en l’àmbit de prevenció de les addiccions?

Hola! Doncs de formació soc psicòloga i tinc un màster en addiccions des d’una perspectiva bio-psico-social. La meva experiència professional no sempre ha estat vinculada a l’àmbit de les addiccions ni de la prevenció. Vinc del món dels recursos humans a empreses de serveis i comercials, però vaig conèixer Projecte Home fa 9 anys durant unes pràctiques i des de llavors que hi treballo.

En la meva trajectòria a l’entitat he estat vinculada des del principi a la prevenció, treballant amb adolescents, joves i les seves famílies, així com acompanyant, assessorant i formant als i les professionals de l’àmbit de l’educació, la salut i el mon social, que formen part també de l’acompanyament dels i les adolescents.

L’equip de prevenció treballa aquests tipus de prevenció:

 

  • Quines accions preventives es duen a terme des de Projecte Home?

Tenim diferents programes adaptats a la situació i necessitats del col·lectiu destinatari,  que m’agradaria emmarcar dins dels diferents tipus de prevenció que he mencionat abans.

La prevenció universal va dirigida a tots els i les adolescents i joves de la població en general, aquí situaríem el programa de prevenció universal Joc de Claus, que és un programa que s’ofereix als centres educatius de secundària.

El següent tipus és la prevenció selectiva que va dirigida a subgrups d’adolescents que tenen major risc de ser consumidors. Aquí encabim el Trencaclosques  que és un programa de prevenció selectiva adreçat a adolescents i joves en situació d’especial vulnerabilitat, i al professorat. Des de l’àmbit educatiu es treballa en PFI (Programes de Formació i Inserció), UEC (Unitat d’Educació Compartida, aules obertes, graus mitjans o formació professional. Per complementar aquesta acció treballem amb les famílies el Programa A Temps.

L’últim tipus és la prevenció indicada, que va dirigida a grups més concrets de la comunitat que sabem que poden tenir una problemàtica de consum. En aquests casos oferim el Projecte Jove que es on fem la intervenció directa amb petits grups o de manera individual a adolescents i joves entre 13 i 23 anys i les seves famílies.

  • Què ofereix cada programa?

En tots aquests programes es tracten les mateixes àrees, el que canvia és la intensitat de la intervenció: Gestió emocional, estratègies cognitives, interacció social, els valors, la utilització del temps d’oci i del temps lliure, la informació sobre drogues…

És des de cada una d’aquestes àrees que es tracten diferents temes, com poden ser l’auto-coneixement i l’autoestima, la gestió i reconeixement de les emocions, la comunicació, el pensament crític, la impulsivitat, les diferents relacions tant com afectives com sexuals, l’ús saludable de les tecnologies, la resistència, saber dir que no a vegades en aquestes edats costa molt, des de la pressió de grup i el sentiment de pertinença.

Els mateixos temes es tracten amb les famílies i els professionals que acompanyen a aquests joves, perquè també son agents preventius que en molts casos son potenciadors dels canvis. Parlem de canvis que puguin realitzar ells mateixos com a persones adultes, i també els canvis que poden provocar en els i les adolescent, posant límits, reflexionant sobre les conseqüències… Moltes vegades, durant la primera etapa de l’adolescència hi ha poca consciència de problema, la responsabilitat sempre es dels altres, traslladant d’aquesta manera la responsabilitat del canvi. Per això és important que els adults referents d’aquests joves puguin acompanyar-los en aquest procés.

  • Quin és el principal objectiu de la prevenció?

La prevenció te diferents objectius, un d’aquests és el d’evitar. Potser és una mica agosarat aquest concepte perquè no es pot evitar tot, però si que dins de la conducta de risc del consum de substàncies o us abusiu de les tecnologies, hauríem d’evitar que l’experimentació amb certes substàncies no s’arribés a produir.

Un altre objectiu és el d’anular o evitar, en cas de que ja s’hagi produït aquest primer contacte, treballar perquè es redueixi o s’eviti el consum perquè no afecti al dia a dia d’aquesta persona.

Un altre objectiu bàsic és el de retardar al màxim el contacte amb aquestes conductes de risc, especialment amb les substàncies. Quanta més maduració personal tingui la persona, més capacitat de prendre decisions, més capacitat de pensament crític per decidir que és bo o no és bo per un mateix, més capacitat d’autocontrol, més capacitat de gestionar les emocions…

Hi ha estudis que correlacionen l’edat d’inici de l’experimentació amb les possibilitats de generar problemàtiques o dependències en l’edat adulta. Per això és tant important intentar retardar aquest contacte i minimitzar els riscos.

En resum, podem dir que tenim quatre objectius principals: Evitar, anular o reduir, i retardar el consum.

 

  • Qui pot accedir als programes de prevenció?

Si es necessita ajuda, o informació d’algun dels programes de prevenció, es pot demanar a través de la web https://www.projectehome.cat/ , a través d’una trucada al nostre centre de Montgat 93 469 32 25 o directament al meu correu com a coordinadora dels programes de prevenció cdelgado@projectehome.org